Kedves Jane!
Updated: Mar 7, 2020
A VW Bogár búcsúja kapcsán született Reklámtörténeti posztunkban megosztotta velünk gondolatait Common Sense Managerünk, Jane Austen. Érkezett egy reflexió kolléganőnk teától megvadult eszmefuttatására. Ezt tesszük most közzé.
Kedves Jane,
kérlek, ne emészd magad! Semmi gond, ha neked gőzöd sincs az üzleti stratégiáról, a márkaplatformról, a kreatív koncepcióról, a kivitelezési ötletről. Nem para, tényleg. Te csak egy egyszerű fogyasztó vagy. Inkább nem is írom le, hogy sok reklámos és marketinges mit gondol rólad valójában, de abban tuti biztosak, hogy neked nem kell ezekhez az úri huncutságokhoz értened. Erre ott vannak ők.
Elég az a tény, hogy a VW Bogár egy love brand – valószínűleg te is rajongsz érte. És ha igen, akkor biztos követed a VW-t fészen, instán és mindenhol, mert valld be, hogy te nemcsak a Bogarat és ezért a VW márkát imádod, hanem a mindegyik reklámját is. Szimultán, valós időben. Ne is tagadd.
Tisztában vagy vele, éppen hol tart a márka, és jelenleg milyen trükköket vet be, hogy lángoló szerelmed ne hunyjon ki. Ha nem áll össze mégsem a márkakép, az valószínűleg a te hibád. Így nem jár a top rajongó kitűző! Tovább megyek: ha nem tetszik, amit látsz, az is a te hibád, a reklámalkotók ismerik a fogyasztóikat. Nem hiába ők a marketingesek és reklámosok. Vannak kutatásaik.
Még azt is megkockáztatom, sokkal okosabbak is nálad. Elárulok egy műhelytitkot:
ők nagyban gondolkoznak.
Éppen egy új platformot építenek, sőt, az elkövetkezendő pár évben – ha minden jól megy, és nem süllyed el – minden kommunikációjukat erre a platformra helyezik. Most már tudod, hogyan adják el manapság az autókat.
De félre a szarkazmussal, van számodra egy jó hírem is!
Szerencsére nem az egész reklámszakma őrült bele a márkaplatformozásba, és abba, hogy mindenképpen realizálható hasznot (bármit is jelentsen ez) kell húzni bármilyen kampányból, és nem, az se számít, hogy itt most egy szomorú pillanatról van szó, konkrétan egy ikonikus márka haláláról.
Vannak, akik komolyan vették a Bogártól való búcsút (és nem csak a szemed akarták kiszúrni egy patikamérlegen kimért álérzelmes filmecskével). Vannak olyan reklámcsinálók is, akik értik, mi az érzelem és az értelem.
Itt ez az új-zélandi reklámkampány a helyi DDB-től, ami nem akar többet, mint elbúcsúzni, ahogy azt illik, tisztelettel, csendesen, szerényen, egyszóval stílusosan. Érzelmes búcsút inteni a Bogárnak, a terméknek, az ikonnak, az életérzésnek. És nem utolsósorban tisztelegni azelőtt a kreatív kommunikáció előtt, ami hatvan éve megváltoztatta és felforgatta a teljes iparágat.
Fenntartani és ápolni Bill Bernbach örökségét.
Ahogy azt kell, alázattal. Mert a Bogár, és annak klasszikus kommunikációja tényleg megérdemli.
Erre még talán Helmut Krone is elégedetten csettintene
Félreértés ne essék, itt is volt stratégia, ezzel a kampánnyal is márkát akartak és tudtak építeni. Ez a reklám is VW autókat szeretne eladni neked a jövőben. Csakhogy az új-zélandi Volkswagennél és DDB-nél ülő szakemberek nem voltak mohók. Nem egy teljes kommunikációs platformra próbálták odahegeszteni alkotásukat, hanem szimplán búcsút intettek a világ legjobban felismerhető autójának.
És milyen igazuk volt: egy korszak vége ne legyen cukorszirupos, ne fulladjon bele a nosztalgiába; és mindenki jobban jár, hogy egy hirdetés megmarad olyannak, ami valóban szívből jön.
Kívánok neked további szép napokat, és még több józanul átgondolt, értelmes és érzelmes reklámot.
Barátsággal,
András
P.S.
Az alkotók, akik név szerint is megérdemlik, hogy ideírjuk őket:
Client: Volkswagen New Zealand
Marketing Manager: Sara Pastor Ruprichova
Agency: DDB New Zealand
Chief Creative Officer: Damon Stapleton
Executive Creative Director: Gary Steele
Creative Director: Rory McKechnie
Art Director: Jay Kim, Lily Macintosh, Zac Lancaster
Copywriter: Maisie D’Cruz, Sophia Cussell
Group Business Director: James Blair
Business Director: Anna Hall
Business Manager: Carman Kwan, Paris Reardon
Agency Producer: Julz Lane, Sheetal Pradhan